Vakantie tips!

door | jun 26, 2018 | Tips

De zomervakantie staat weer voor de deur! Voor veel mensen en kinderen iets om naar uit te kijken, veel ontspanning, op vakantie gaan en leuke dingen doen. Echter voor kinderen met autisme (en hun ouders) is vakantie vaak minder ontspannend. Vakantie is voor hen: minder structuur, minder duidelijk en voorspelbaar en geeft meer stress. Met deze tips maak je de vakantieperiode een stuk duidelijker en meer voorspelbaar. Minder stress = meer plezier!

Maak inzichtelijk op de kalender hoeveel dagen het nog duurt tot dat de vakantie begint

Kruis bijvoorbeeld de dagen af op de kalender en geef de dag dat de vakantie begint een opvallende kleur. Zo weten kinderen hoeveel dagen ze nog naar school moeten en wanneer de vakantie begint. Aan het einde van de vakantie kun je dit ook andersom doen: maak duidelijk met een opvallende (andere) kleur wanneer de vakantie voorbij is en school weer begint. Hiermee maak je visueel wanneer de vakantie begint en stopt en dit biedt kinderen en stuk meer duidelijkheid. Ze weten waar ze aan toe zijn.

Maak een duidelijke vakantieplanning

Een duidelijke vakantieplanning is the key voor een zo ontspannen mogelijke vakantie. Maak een weekplanning of een dagplanning. Teken uit of maak het visueel met picto’s of plaatjes. In een dagplanning kun je meer gedetailleerd laten zien wat er die dag gaat gebeuren. Goed is om de planning de avond van te voren of op de ochtend bij het ontbijt te bespreken. Het ene kind met autisme heeft meer voorbereiding en verwerkingstijd nodig dan het andere. Het haalt de spanning voor bedtijd weg en maakt het hoofd wat leger wanneer ze al weten wat er de volgende dag staat te gebeuren. Kijk wat jouw kind nodig heeft in een planning. Zo heeft de een het nodig om alles van opstaan en aankleden, elke activiteit die er gedaan wordt tot aan bedtijd met tijdsindeling visueel te zien. De ander heeft al voldoende aan een wat meer globale planning. Jij kent jouw kind het beste, dus jij weet ook wat het beste werkt!

Maak activiteiten visueel door plaatjes/picto’s te gebruiken

Het is al benoemd, maar o zo belangrijk: visueel maken van activiteiten. Kinderen met autisme hebben veel behoefte aan visuele ondersteuning. Gesproken taal en geschreven woorden zijn voor hen vaak lastiger te begrijpen. Zelfs als je kind wel kan lezen dan zijn picto’s nog steeds duidelijker: het zijn vaste en concrete visuele aanwijzingen, die in één oogopslag duidelijk maken wat er staat te gebeuren.
Gebruik in je planning picto’s of print plaatjes uit van de plek waar je naar toe gaat. Op internet kun je oneindig veel picto’s vinden om te gebruiken. Bijvoorbeeld op www.sclera.be zijn erg duidelijke picto’s te vinden die je gemakkelijk kunt knippen en plakken, om zo een mooie planning uit te kunnen printen.

Laat vaste afspraken zo veel mogelijk door gaan in de vakantie

Kinderen met autisme hebben veel behoefte aan structuur, ze klampen zich hier vaak aan vast. Tijdens de vakantie is er minder structuur doordat school en sporten wegvallen. Bedtijden zijn vaak anders, we staan later op. De normale structuur is er niet meer, wat zorgt voor veel onduidelijkheid en stress. Probeer dit te voorkomen door de vaste afspraken in de week zoveel mogelijk door te laten gaan. Gaan jullie bijvoorbeeld op zondag altijd naar opa en oma, doe dit dan gewoon. Gaan jullie op dinsdagavond na het eten altijd een stuk wandelen in het bos? Laat dit staan in de weekplanning. Zorg ervoor dat je de structuur zo min mogelijk ontwricht en maak daarbij een ‘vakantiestructuur’. Spreek een vaste vakantiebedtijd af (bijvoorbeeld een uur later dan normaal) en spreek af hoe laat jullie elke dag opstaan.

Deel zoveel mogelijk tijd van de dag in

Maak van vrije tijd een keuze. Bijvoorbeeld buitenspelen: skelter, voetbal of waterspel. Of binnenspelen: tekenen, knutselen, gamen.

De meeste kinderen met autisme hebben het nodig om te weten wat er die dag of week staat te gebeuren. Zo kun je een hele concrete dagplanning maken met tijdsindeling. De tijdsindeling is hierin belangrijk omdat ze vaak een ander besef en beleving van de tijd hebben. Tijd en vooral vrije tijd is lastig voor kinderen met autisme. Hoe lang duurt een activiteit? Hoe laat ben je terug thuis? Over hoe veel minuten gaan we weg? Door deze tijdsindeling leren ze ook zelf beter om te gaan met tijd en wordt hun besef beter. Een praktisch en duidelijk hulpmiddel is de Time Timer®. Dit is een soort kookwekker met een rode of blauwe klok, die je kunt draaien. De totaal tijd is een uur en deze is onderverdeeld in 5 minuten. Zet je kind aan een activiteit, benoem hoe lang het duurt en zet de Time Timer® aan. Deze gaat dan af wanneer de tijd voorbij is. De Time Timer® is online te bestellen bij bijvoorbeeld bol.com.Vakantie tips zomervakantie autisme structuur vakantieperiode vakantieplanning time timer kookwekker klok VariaVia uden amanda van dulken

Vrije tijd is moeilijk voor kinderen met autisme; je mag zelf kiezen wat je gaat doen, en keuzes maken is nou eenmaal moeilijk. Ook hebben ze vaak een korte concentratieboog, waardoor langere tijd met een activiteit bezig zijn niet altijd lukt. Mits het hun favoriete ding is om te doen (preoccupatie), dan kunnen ze hier uren achtereen mee bezig zijn!
Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kind ook andere activiteiten leert te doen. Maak daarom van de vrije tijd in de planning een keuze, zet er in wat mogelijk is op dat moment. Niet dat ze iets kiezen terwijl dat even niet uitkomt. Bijvoorbeeld buiten skelteren, als ze dit niet alleen mogen zorg dan dat je ook daadwerkelijk tijd hebt om mee naar buiten te gaan. Wanneer je in de weekplanning meerdere blokjes met vrije tijd in deelt, probeer dan ook te variëren. En doe vooral ook samen leuke dingen thuis! Kinderen met autisme spelen vaak al zo veel alleen. Ze leren veel van samen activiteiten ondernemen.

Kijk op internet samen met je kind naar hoe de vakantiebestemming/het dagtripje eruit ziet

Ga je op vakantie of een dagje weg? Dan kun je van te voren met je kind op internet de bestemming bekijken. Kijk op de website van waar je naar toe gaat, laat plaatjes of een plattegrond van de camping/het hotel/het pretpark zien. Zo is je kind voorbereid op wat er komen gaat en dit geeft veel meer rust in hun hoofd. Op Google Street View kun je zelfs 360° panorama foto’s bekijken van de omgeving!

Fijne vakantie!

Gebruik de tips voor elke vakantie, zorg dat je zelf zo ontspannen mogelijk bent en overkomt. Stress bij ouders betekent stress bij kinderen. En vergeet vooral niet te genieten!

Vakantie tips!

door | jun 26, 2018 | Tips

De zomervakantie staat weer voor de deur! Voor veel mensen en kinderen iets om naar uit te kijken, veel ontspanning, op vakantie gaan en leuke dingen doen. Echter voor kinderen met autisme (en hun ouders) is vakantie vaak minder ontspannend. Vakantie is voor hen: minder structuur, minder duidelijk en voorspelbaar en geeft meer stress. Met deze tips maak je de vakantieperiode een stuk duidelijker en meer voorspelbaar. Minder stress = meer plezier!

Maak inzichtelijk op de kalender hoeveel dagen het nog duurt tot dat de vakantie begint

Kruis bijvoorbeeld de dagen af op de kalender en geef de dag dat de vakantie begint een opvallende kleur. Zo weten kinderen hoeveel dagen ze nog naar school moeten en wanneer de vakantie begint. Aan het einde van de vakantie kun je dit ook andersom doen: maak duidelijk met een opvallende (andere) kleur wanneer de vakantie voorbij is en school weer begint. Hiermee maak je visueel wanneer de vakantie begint en stopt en dit biedt kinderen en stuk meer duidelijkheid. Ze weten waar ze aan toe zijn.

Maak een duidelijke vakantieplanning

Een duidelijke vakantieplanning is the key voor een zo ontspannen mogelijke vakantie. Maak een weekplanning of een dagplanning. Teken uit of maak het visueel met picto’s of plaatjes. In een dagplanning kun je meer gedetailleerd laten zien wat er die dag gaat gebeuren. Goed is om de planning de avond van te voren of op de ochtend bij het ontbijt te bespreken. Het ene kind met autisme heeft meer voorbereiding en verwerkingstijd nodig dan het andere. Het haalt de spanning voor bedtijd weg en maakt het hoofd wat leger wanneer ze al weten wat er de volgende dag staat te gebeuren. Kijk wat jouw kind nodig heeft in een planning. Zo heeft de een het nodig om alles van opstaan en aankleden, elke activiteit die er gedaan wordt tot aan bedtijd met tijdsindeling visueel te zien. De ander heeft al voldoende aan een wat meer globale planning. Jij kent jouw kind het beste, dus jij weet ook wat het beste werkt!

Maak activiteiten visueel door plaatjes/picto’s te gebruiken

Het is al benoemd, maar o zo belangrijk: visueel maken van activiteiten. Kinderen met autisme hebben veel behoefte aan visuele ondersteuning. Gesproken taal en geschreven woorden zijn voor hen vaak lastiger te begrijpen. Zelfs als je kind wel kan lezen dan zijn picto’s nog steeds duidelijker: het zijn vaste en concrete visuele aanwijzingen, die in één oogopslag duidelijk maken wat er staat te gebeuren.
Gebruik in je planning picto’s of print plaatjes uit van de plek waar je naar toe gaat. Op internet kun je oneindig veel picto’s vinden om te gebruiken. Bijvoorbeeld op www.sclera.be zijn erg duidelijke picto’s te vinden die je gemakkelijk kunt knippen en plakken, om zo een mooie planning uit te kunnen printen.

Laat vaste afspraken zo veel mogelijk door gaan in de vakantie

Kinderen met autisme hebben veel behoefte aan structuur, ze klampen zich hier vaak aan vast. Tijdens de vakantie is er minder structuur doordat school en sporten wegvallen. Bedtijden zijn vaak anders, we staan later op. De normale structuur is er niet meer, wat zorgt voor veel onduidelijkheid en stress. Probeer dit te voorkomen door de vaste afspraken in de week zoveel mogelijk door te laten gaan. Gaan jullie bijvoorbeeld op zondag altijd naar opa en oma, doe dit dan gewoon. Gaan jullie op dinsdagavond na het eten altijd een stuk wandelen in het bos? Laat dit staan in de weekplanning. Zorg ervoor dat je de structuur zo min mogelijk ontwricht en maak daarbij een ‘vakantiestructuur’. Spreek een vaste vakantiebedtijd af (bijvoorbeeld een uur later dan normaal) en spreek af hoe laat jullie elke dag opstaan.

Deel zoveel mogelijk tijd van de dag in

Maak van vrije tijd een keuze. Bijvoorbeeld buitenspelen: skelter, voetbal of waterspel. Of binnenspelen: tekenen, knutselen, gamen.

De meeste kinderen met autisme hebben het nodig om te weten wat er die dag of week staat te gebeuren. Zo kun je een hele concrete dagplanning maken met tijdsindeling. De tijdsindeling is hierin belangrijk omdat ze vaak een ander besef en beleving van de tijd hebben. Tijd en vooral vrije tijd is lastig voor kinderen met autisme. Hoe lang duurt een activiteit? Hoe laat ben je terug thuis? Over hoe veel minuten gaan we weg? Door deze tijdsindeling leren ze ook zelf beter om te gaan met tijd en wordt hun besef beter. Een praktisch en duidelijk hulpmiddel is de Time Timer®. Dit is een soort kookwekker met een rode of blauwe klok, die je kunt draaien. De totaal tijd is een uur en deze is onderverdeeld in 5 minuten. Zet je kind aan een activiteit, benoem hoe lang het duurt en zet de Time Timer® aan. Deze gaat dan af wanneer de tijd voorbij is. De Time Timer® is online te bestellen bij bijvoorbeeld bol.com.Vakantie tips zomervakantie autisme structuur vakantieperiode vakantieplanning time timer kookwekker klok VariaVia uden amanda van dulkenVrije tijd is moeilijk voor kinderen met autisme; je mag zelf kiezen wat je gaat doen, en keuzes maken is nou eenmaal moeilijk. Ook hebben ze vaak een korte concentratieboog, waardoor langere tijd met een activiteit bezig zijn niet altijd lukt. Mits het hun favoriete ding is om te doen (preoccupatie), dan kunnen ze hier uren achtereen mee bezig zijn!
Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kind ook andere activiteiten leert te doen. Maak daarom van de vrije tijd in de planning een keuze, zet er in wat mogelijk is op dat moment. Niet dat ze iets kiezen terwijl dat even niet uitkomt. Bijvoorbeeld buiten skelteren, als ze dit niet alleen mogen zorg dan dat je ook daadwerkelijk tijd hebt om mee naar buiten te gaan. Wanneer je in de weekplanning meerdere blokjes met vrije tijd in deelt, probeer dan ook te variëren. En doe vooral ook samen leuke dingen thuis! Kinderen met autisme spelen vaak al zo veel alleen. Ze leren veel van samen activiteiten ondernemen.

Kijk op internet samen met je kind naar hoe de vakantiebestemming/het dagtripje eruit ziet

Ga je op vakantie of een dagje weg? Dan kun je van te voren met je kind op internet de bestemming bekijken. Kijk op de website van waar je naar toe gaat, laat plaatjes of een plattegrond van de camping/het hotel/het pretpark zien. Zo is je kind voorbereid op wat er komen gaat en dit geeft veel meer rust in hun hoofd. Op Google Street View kun je zelfs 360° panorama foto’s bekijken van de omgeving!

Fijne vakantie!

Gebruik de tips voor elke vakantie, zorg dat je zelf zo ontspannen mogelijk bent en overkomt. Stress bij ouders betekent stress bij kinderen. En vergeet vooral niet te genieten!